Przegląd tygodnia

      
    
Przegląd tygodnia Generali Investments
Aktualności / 2025-04-28 / autorzy: Piotr Minkina

1. Polska – sprzedaż detaliczna
Dane dotyczące dynamiki sprzedaży detalicznej za marzec rozczarowały. Wg informacji podanej przez GUS realne tempo zmian sprzedaży detalicznej było ujemne i wyniosło -0,3% r/r wobec oczekiwań na poziomie 0,4%. W ujęciu miesięcznym sprzedaż w marcu wzrosła w ujęciu realnym względem lutego o 14,3%. W ujęciu nominalnym dynamika sprzedaży wyniosła 0,6% w ujęciu rocznym. Dynamiki roczne wolumenów są w poszczególnych kategoriach bardzo mieszane. Przykładowo żywność w ujęciu miesięcznym w cenach bieżących jak i stałych, co do kierunku zmian wpisuje się we wzorzec sezonowy, jednak obydwie te wartości odbiegają w dół od średnich. Ta różnica może wynikać z tego, że święta w tym roku wypadły w trzeciej tercji kwietnia i nastąpiło przesunięcie zakupów świątecznych. Taki stan rzeczy potwierdzają też słabsze dynamiki w kategorii pozostałe. To właśnie ta kategoria była odpowiedzialna za ogólną słabą dynamikę sprzedaży w marcu. Dopiero dane za najbliższe miesiące potwierdzą tę hipotezę. Dane wskazują również na pewną zmianę struktury konsumpcji. Znacząco ponad średnią kształtowały się dynamiki zakupów w kategorii meble, RTV, AGD oraz pojazdy samochodowe, motocykle i części a także tekstylia, odzież, obuwie.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

2. Polska – sprzedaż detaliczna przez Internet
W marcu zarówno dynamika jak i udział sprzedaży detalicznej przez Internet, podobnie jak w lutym, wpisują się co do kierunku we wzorzec sezonowy. Udział sprzedaży przez Internet kształtował się na poziomie 9%. Dynamika miesięczna kształtowała się znacznie poniżej średniej.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

3. Polska – koniunktura konsumencka
W kwietniu bieżące nastroje konsumentów, mierzone bieżącym wskaźnikiem ufności konsumenckiej, kolejny miesiąc nieco się pogorszyły. Wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej (BWUK), publikowanego przez GUS, spadła z poziomu -15,2% do -16,5%. Pogorszyła się również ocena przyszłej sytuacji – spadek o 2 p.p. Oczekiwania inflacyjne lekko spadły. Co ciekawe równolegle gospodarstwa były bardziej pesymistyczne co do zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju w ciągu najbliższych 12 miesięcy oraz przyszłej zmiany swojej sytuacji finansowej. Nieco pogorszyła się ocena zarówno obecnego jak i przyszłego dokonywania ważnych zakupów.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

4. Polska – koniunktura w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach
Dynamika (niewyrównanych sezonowo) nastrojów w sektorze przedsiębiorstw poprawiła się w kwietniu wg GUS we wszystkich badanych działach oprócz handlu detalicznego i naprawy pojazdów. Stało się tak w miesiącu, w którym wypadały święta, co może oznaczać, że Polacy zdecydowali się mniej konsumować prywatnie. Po wyrównaniu sezonowym nastroje były również gorsze niż w poprzednim miesiącu. Z drugiej strony znacząco poprawiły się nastroje w zakwaterowaniu i gastronomi. Hipoteza jest taka, że to do tych działów mogła przesunąć się świąteczna konsumpcja. Po wyrównaniu sezonowym nastroje były nadal pozytywne, ale nieco gorsze niż w marcu.

Źródło: GUS. Obliczenia własne.

Źródło: GUS, S&P Global PMI. Obliczenia własne.

Źródło: GUS. Obliczenia własne.

5. Polska – produkcja przemysłowa
Według danych opublikowanych przez GUS produkcja sprzedana polskiego przemysłu, niewyrównana sezonowo (w cenach stałych, po rewizji), spadła w lutym 2025 r. o 1,9% w stosunku do kutego 2024 r. W marcu, w stosunku do lutego wzrosła o 8,6%, podczas gdy oczekiwano wzrostu o około 9,7%. W ujęciu rocznym dynamika produkcji w marcu osiągnęła tempo 2,5% r/r wobec oczekiwań na poziomie 3,6%. Po wyeliminowaniu czynników sezonowych tempo zmian poziomu produkcji wyniosło odpowiednio -0,7% m/m oraz 3,8% r/r. Tempo zmian produkcji wprawdzie wpisuje się we wzorzec sezonowy, ale jej dynamiki są niższe od dynamik z 2022 r. oraz 2023 r. i wyższe niż w 2024 r. Jeżeli chodzi o strukturę, to wzrosła dynamika produkcji w przetwórstwie przemysłowym (o 10,4% r/r wzrosła produkcja dóbr zaopatrzeniowych, rosła również produkcja dóbr konsumpcyjnych). Zmniejszyła się produkcja dóbr związanych z energią.

Źródło: GUS. Obliczenia własne.

Źródło: GUS. Obliczenia własne.

6. Polska – wynagrodzenia
Według informacji GUS przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło w marcu do 9 055,92 zł. Wynagrodzenia w ujęciu r/r wzrosły nominalnie o 7,70%. W tym ujęciu widać już, że trend spadku dynamiki kształtuje się zgodnie z oczekiwaniami. W ujęciu realnym (czyli po pomniejszeniu tempa wzrostu wynagrodzeń o spadające tempo wzrostu cen) dynamika wynagrodzeń wyniosła 2,80% r/r.

Źródło: GUS. Obliczenia własne.

Źródło: GUS. Obliczenia własne.

7. Polska – PPI
Według wstępnych informacji GUS ceny produkcji sprzedanej przemysłu spadły w lutym o 1,3% w ujęciu r/r, a w stosunku do stycznia 2025 r. spadły o 0,2%.

8. Polska – produkcja budowlana
Zgodnie z informacjami podanymi przez GUS, wg wstępnych danych poziom produkcji budowlano-montażowej w cenach stałych spadł w marcu o 1,1% w ujęciu r/r. W stosunku do lutego 2025 r. odnotowano wzrost na poziomie 17,6%. Po wyeliminowaniu czynników sezonowych tempo produkcji wyniosło odpowiednio -0,4% r/r i -3,7% m/m.

9. USA – Leading Index
Wiodący indeks gospodarczy (LEI), opublikowany przez Conference Board dla Stanów Zjednoczonych, spadł w lutym 2025 r. o 0,2% (po rewizji), a w marcu o 0,7%. Z -0,3% do -0,2% w górę zrewidowano dane za styczeń. W ujęciu r/r spadek indeksu przyśpieszył do 3,5% r/r. Zgodnie z informacją Conference Board tempo wzrostu gospodarki amerykańskiej w 2025 r. zostało zrewidowane do 1,6%.

Źródło: Conference Board. Opracowanie własne.

 

W tym tygodniu:

  • Polska: CPI, PMI
  • Strefa euro: PKB, CPI, nastroje konsumentów, PMI
  • USA: PKB, nastroje konsumentów, rynek pracy
  • Japonia: sprzedaż detaliczna, produkcja przemysłowa