Co wspólnego mają megatrendy z zarządzaniem funduszami i branżą finansową? Część I: Pandemia

      
    
Generali Akcji Megatrendy
Aktualności / 2021-01-27 / autorzy: Generali Investments

Pierwsza część rozmowy z Adamem Woźnym, zarządzającym funduszami akcyjnymi w Generali Investments TFI. Rozmowa przygotowana na podstawie podcastu Co to są megatrendy i jaki mają wpływ na nasze finanse?, odc. 85.

 

Co wspólnego mają megatrendy z zarządzaniem funduszami i branżą finansową?

Bazowanie na megatrendach to jeden ze sposobów poszukiwania okazji inwestycyjnych na giełdzie. Większość ludzi już jest oswojona z tym, że można inwestować w poszczególne sektory gospodarki (np. sektor budowlany czy finansowy), czy w obszary geograficzne (np. fundusz, który inwestuje w Stanach Zjednoczonych, Europie, Japonii itd.). Natomiast sposób inwestowania, o którym mówimy to fundusze tematyczne, które de facto inwestują w spółki z różnych sektorów z różnych krajów, których elementem wspólnym w tym przypadku jest to, że podlegają pewnym megatrendom.

A czym są te megatrendy?

Myślę że definicji megatrendów znajdziemy kilka, w zależności od tego, którą specyfikę tego zjawiska chce uchwycić definiujący. Ja przez megatrend rozumiem istotną zmianę, która w znaczący sposób wpływa czy to na ekonomię czy na społeczeństwo, na nowo definiując teraźniejszość i konkretnie kształtując przyszłość. Są to takie trendy, których często jesteśmy świadkami, które powstają na naszych oczach, a często okazuje się też, że sami uczestniczyliśmy w ich rozwoju.

To może poproszę o jakiś konkretny przykład.

Dobrym przykładem takiego trendu są zakupy przez Internet i cały e-commerce. Ponieważ nie jest to nowe zagadnienie, dobrze obrazuje w jaki sposób rozwijają się nowe trendy i jak działa ten mechanizm. Gdy 10-15 lat pojawiła się taka możliwość, aby zamawiać produkty przez Internet, ludzie byli sceptyczni – no dobrze, można poszukać tańszej elektroniki, ale nikt sobie nie wyobrażał, że miałby zamawiać tą drogą owoce albo warzywa. Nie mieściło się ludziom w głowach, że taki towar nadawałby się do spożycia, bo z pewnością przez Internet będą sprzedawać produkty gorszej jakości. A tymczasem obecnie – i to nawet jeszcze przed pandemią – zakupy spożywcze przez Internet stały się normalnością. Nie podchodzimy do nich jak do jakiegoś wyzwania. W dobie pandemii zastanawiamy się raczej nad tym, czy choinki też nie zamówić przez Internet. Trendy wpływają bezpośrednio na nasze codzienne życie, choć czasem dzieje się to powoli i niezauważalnie. W bardzo konkretny sposób zmieniają rzeczywistość i tym samym kształtują przyszłość, w której przyjdzie nam żyć.

A czy pandemia miała wpływ na megatrendy lub wykreowała nowe?

Pandemia na pewno ułatwiła przetestowanie wielu alternatywnych rozwiązań na niespotykaną dotąd skalę. Nie były to zupełnie nowe rozwiązania, większość była dobrze znana jeszcze przed pojawieniem się koronawirusa. Choćby praca zdalna: z roku na rok była coraz częściej wykorzystywana przez pracodawców. W polskich realiach na pewno nie na tak szeroką skalę jak w krajach Europy Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych, jednak pandemia dała tę możliwość znakomitej większości pracowników; wiele firm było wręcz zmuszonych do zastosowania pracy zdalnej w pełnym wymiarze. I w wielu przypadkach okazało się, że system zadziałał bardzo dobrze. Wykorzystywanie pracy zdalnej trwa już na tyle długo, że firmy coraz śmielej mówią o kontynuowaniu w pewnej części tej formy zatrudnienia. Te deklaracje wynikają z faktu, że pracodawcy nie widzą spadku wydajności pracowników na pracy zdalnej lub są pozytywnie zaskoczeni poziomem tej wydajności, a dodatkowo widzą realne oszczędności związane z wynajmem powierzchni czy zużywaniem innych zasobów. Oczywiście część firm z pewnością będzie wspominać te czasy krytycznie, jednak można się pokusić śmiało o stwierdzenie, że w przyszłości dla potencjalnych pracowników bardziej atrakcyjne będą organizacje, w których będzie można elastycznie wybierać miejsce pracy.

Kolejną zmianą, którą przyspieszyła pandemia poprzez nakaz pozostania w domach, jest sposób spędzania wolnego czasu. Platformy streamingowe przeżyły oblężenie, ludzie dużo chętniej sięgają po gry, dostrzegliśmy też inną (istniejącą, ale nam dotąd nie znaną) cześć rynku usług sportowych. Dzięki zastosowaniu współczesnej technologii jazda na rowerze treningowym w domu nie musi być już nudna – po podłączeniu się do Internetu możemy przenieść się na ciekawe trasy rowerowe z całego świata. Możemy też ścigać się ze znajomymi, którzy mają podobny sprzęt w domu. I wszystko to nie ruszając się ze swojego pokoju. Coraz większa rzesza aktywnych fizycznie osób przekonuje się też do uczestniczenia w zajęciach fitness online, podczas których widać trenera na ekranie telewizora lub - w bardziej zaawansowanym technologicznie przypadku - używając inteligentnego lustra. Takie lustro nakłada wizerunek ćwiczącego na ruchy trenera, dzięki czemu widać, czy poprawnie wykonuje się dane ćwiczenie. Oczywiście można pójść dalej i udostępnić swój wizerunek trenerowi, aby mógł korygować uczestnika zajęć, zwłaszcza podczas bardziej skomplikowanych ćwiczeń. Czyli można zdalnie, we własnym domu, korzystać z usługi, która wydawała się dostępna jedynie w klubach fitness.

Ale czy trend ćwiczenia z domu będzie się rozwijał również po pandemii?

Jeśli popatrzymy na historię cyfrowych rewolucji, to taki scenariusz wydaje się bardzo prawdopodobny. Postępująca świadomość wagi utrzymywania kondycji fizycznej i dbałości o zdrowie zapewne połączy się z wykorzystaniem współczesnych technologii. Daje to podstawy by przewidywać, że w najbliższych latach przyniesie to istotną zmianę lub chociażby zmodyfikuje część naszych przyzwyczajeń.

 

Ciąg dalszy rozmowy - Co wspólnego mają megatrendy z zarządzaniem funduszami i branżą finansową? Część II: Globalnie-lokalnie

 


Niniejszy materiał jest upowszechniany w celu reklamy lub promocji usług świadczonych przez Generali Investments Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. („Towarzystwo”). Towarzystwo działa na podstawie decyzji Komisji Papierów Wartościowych (obecnie: Komisja Nadzoru Finansowego) z dnia 1 czerwca 1995 r., nr decyzji KPW-4073-1\95. Informacje zamieszczone w niniejszym materiale nie stanowią rekomendacji inwestycyjnej. Decyzje inwestycyjne dotyczące inwestowania w fundusze inwestycyjne powinny być podejmowane wyłącznie po zapoznaniu się z Prospektami informacyjnymi funduszy, zawierającymi szczegółowe informacje w zakresie: czynników ryzyka, zasad sprzedaży jednostek uczestnictwa funduszy, tabelę opłat manipulacyjnych oraz informacje podatkowe. Prospekty informacyjne, Kluczowe informacje dla Inwestorów, Informacje dla Klienta AFI, tabele opłat, dane o ryzyku inwestycyjnym i podatkach dostępne są na stronie www.generali-investments.pl.

Niniejszy materiał zawiera opinię ekspercką. Towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności za negatywne skutki wynikające bezpośrednio lub pośrednio z użytku treści zawartych w niniejszym materiale.