Fed tnie stopy procentowe

      
    
Fed tnie stopy procentowe
Aktualności / 2024-09-19 / autorzy: Generali Investments
  • Fed zdecydował się na wstępną normalizację polityki pieniężnej, obniżając stopy o 50 pb (punktów bazowych) i wskazując łącznie 100 pb jako potencjalną sumę obniżek do końca 2024 r. Oczekuje się, że cykl obniżek stóp zakończy się do 2026 r. na docelowym przedziale 2,75%-3%. Neutralna stopa procentowa została podniesiona o kolejne 0,1 punktu procentowego do 2,9%.
  • Nowe projekcje gospodarcze wskazują na nieznaczny wzrost poziomu bezrobocia i niższą presję inflacyjną, podczas gdy bilans ryzyka przechylił się bardziej w kierunku wzrostu bezrobocia niż wzrostu inflacji. Podczas sesji pytań i odpowiedzi Powell wskazał, że obniżka o 50 pb jest rodzajem zobowiązania w celu niepozostania w tyle i jednoczesnego zapewnienia, że rynek pracy pozostanie silny. Wskazał również, że poziom 50 p.b. nie będzie stanowić normalnego tempa luzowania, czyli stanowi pewien wyjątek od reguły. Cięcia stóp nie będą miały wpływu na tempo redukcji bilansu (QT, Quantitative Tightening).

 

Fed zdecydował się na „dobry, mocny początek” cyklu łagodzenia polityki pieniężnej, obniżając stopy procentowe o 50 pb i wskazując na łączną potencjalną redukcję o 100 pb do końca roku. Decyzja była niemal jednogłośna. Jedynie gubernator Bowman opowiedział się za obniżką o 25 punktów bazowych. Wśród wielu zmian w komunikacie prasowym warto wyróżnić dwie: zwiększone zaufanie do procesu dezinflacji oraz uznanie, że zagrożenia dla stabilności cen i bezrobocia są w przybliżeniu zrównoważone. Prognozy dla wzrostu gospodarczego pozostały niezmienione na poziomie 2% w ciągu najbliższych trzech lat i są nieco powyżej trendu wzrostu wynoszącego 1,8%. Oczekiwane bezrobocie w przyszłym roku zostało zrewidowane w górę z medianą prognoz w szczytowym momencie na poziomie 4,4%.

Obecnie przewiduje się, że tempo inflacji zbliży się do 2% szybciej niż oczekiwano tego w czerwcu. FOMC (Federalny Komitet ds. Otwartego Rynku) zaplanował kolejną obniżkę o 100 punktów bazowych w przyszłym roku i ostatnie 50 punktów bazowych w 2026 r., co sprowadziłoby stopę procentową do przedziału 2,75-3%, ale ze znacznym ryzykiem wzrostu. Neutralna stopa procentowa, podobnie jak na czerwcowym posiedzeniu, została podniesiona o 0,1 punktu procentowego − do 2,9%.

W sesji pytań i odpowiedzi przewodniczący Powell próbował rozwiać obawy o recesję, mimo że postrzegane przez FOMC ryzyko bezrobocia znacznie wzrosło w ciągu ostatnich posiedzeń. Scharakteryzował stan rynku pracy jako nieco łagodniejszy w stosunku do bardzo dobrego poziomu z 2019 r., ale nadal bardzo zbliżony do maksymalnego poziomu zakładanego przez Fed. „Rekalibracja” nastawienia polityki pieniężnej ma na celu utrzymanie bezrobocia na zakładanym poziomie. Stosunkowo niewiele czasu przewodniczący poświęcił na omówienie inflacji. Jest za wcześnie, by mówić o zwycięstwie, ale tempo poprawy w ostatnich miesiącach zwiększyło wiarę w siłę dezinflacji. Nadal wysoki poziom inflacji związany ze kwestiami mieszkaniowymi (czynsze, itp.) wynika z opóźnień zmian cen a nie z samego trendu inflacyjnego.

Odważny ruch Fed nastąpił po okresie cierpliwego oczekiwania na dowody dotyczące inflacji. Powell odrzucił pogląd, że ta obniżka była reakcją na obawy przed zbyt długim utrzymywaniem wysokich stóp procentowych w stosunku do danych gospodarczych i rynkowych, zauważając, że cięcia rozpoczęły się w sytuacji, kiedy liczba bezrobotnych pozostaje wciąż niska. Wielkość cięcia była związana z niezwykle dużą liczbą publikacji danych od lipcowego posiedzenia i sygnalizuje zobowiązanie do reagowania i podejmowania dalszych decyzji w oparciu o zmieniające się dane. Powell zwrócił uwagę na duży stopień jednomyślności: siedemnastu z dziewiętnastu członków FOMC jest skłonnych do dalszego cięcia o łącznie 75 punktów bazowych lub więcej w tym roku. Podkreślił, że 50 punktów należy traktować jako niestandardową wielkość obniżki. Zatem kolejne obniżki będą zapewne przeprowadzane w krokach po 25 punktów bazowych. Powell powtórzył, że decyzje będą podejmowane na każdym kolejnym posiedzeniu, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sytuacji na rynku pracy. Jak zwykle zbagatelizował rolę i znaczenie kropek (Fed dots), zwłaszcza tych dotyczących stopy neutralnej. W tej kwestii ponownie zasygnalizował, że poziom stopy neutralnej jest trudny do wyznaczenia i będzie implikowany z sytuacji w gospodarce. Uważa on, że ten poziom znacznie wzrósł z bardzo niskiego poziomu panującego między Wielkim Kryzysem Finansowym a pandemią.

Powell podsumował, że w scenariuszu bazowym czas obligacji skarbowych, cechujących się ujemnymi rentownościami, dobiegł końca. Wreszcie, obniżka stóp procentowych nie powstrzyma QT (redukcji poziomu bilansu Fed), ponieważ oba mechanizmy są sposobami normalizacji warunków finansowych, a rezerwy bankowe są znaczne i przewiduje się, że takie pozostaną.

Rynki w końcu doczekały się cięcia o 50 punktów bazowych, którego tak głośno się domagały. Indeks S&P, po krótkim wzroście po ogłoszeniu, szybko stracił na wartości prawdopodobnie z powodu niepewności co do gospodarki. Rentowność 2-letnich obligacji spadła tylko o 2 punkty bazowe − do 3,64%.

 

Opracowanie: Piotr Minkina. Artykuł na podstawie: Generali Asset Management Market Commentary by Paolo Zanghieri.
https://generali.celero.site/s/c12ff7fc/mc-fed-09-24/?page=1

 

 


INFORMACJA PRAWNA

Generali Investments Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. („Towarzystwo”)  z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Senatorskiej 18 (00-082 Warszawa), wpisane do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejestrowy dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS 50329, NIP: 527-10-24-937, kapitał zakładowy 21 687 900,00 PLN, opłacony w całości, działa na podstawie decyzji Komisji Papierów Wartościowych (obecnie: Komisja Nadzoru Finansowego) z dnia 1 czerwca 1995 r., nr decyzji KPW-4073-1\95.

Niniejszy materiał jest upowszechniany w celach informacyjnych i stanowi komentarz do bieżącej sytuacji rynkowej. Nie jest dokumentem informacyjnym wymaganym na mocy przepisów prawa. Informacje zamieszczone w niniejszym materiale nie stanowią: usługi doradztwa inwestycyjnego, udzielania rekomendacji dotyczącej instrumentów finansowych, jak również nie stanowią informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną lub rekomendacji inwestycyjnej opisanych w art. 3 ust. 1 pkt 34) i 35) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku, a także nie są formą doradztwa finansowego, podatkowego lub prawnego.

Niniejszy materiał został przygotowany przez Towarzystwo z dołożeniem należytej staranności i z wykorzystaniem najlepszej wiedzy autora oraz opiera się na ocenie autora w momencie jego tworzenia i w stosunku do bieżącego stanu prawnego, podatkowego i faktycznego który może ulec zmianie bez uprzedniego poinformowania. W materiale użyto informacji ze źródeł własnych (www.generali-investments.pl) oraz z publicznie dostępnych. Towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności za negatywne skutki wynikające z użytku treści zawartych w niniejszym materiale. Wszelkie prawa autorskie do niniejszego materiału przysługują wyłącznie Towarzystwu. Powielanie, publikowanie bądź rozpowszechnianie w jakikolwiek inny sposób jego całości lub części bez zgody Towarzystwa jest zabronione.

Niniejszy materiał został opracowany według stanu na dzień 19.09.2024 r. Pełną informacją prawną można znaleźć na https://www.generali-investments.pl/contents/pl/klient-indywidualny/nota-prawna#fundusze-inwestycyjne.