Kobiecy biznes – czyli jak polskie bizneswoman łączą karierę z życiem rodzinnym

      
    
Niezależnie o finansach / 2018-07-31 / autorzy: Diana Litwin-Dolezińska

Jak wynika z rejestru CEiDG, 21 proc. firm zarejestrowanych w Polsce należy do kobiecych biznesów. Większość kobiet potwierdza, że można z sukcesem łączyć karierę i życie prywatne. Jak to robią polskie bizneswoman?

 

Super matki i super szefowe

Jak wynika z badania BIK, blisko 60 proc. ankietowanych kobiet potwierdza, że z powodzeniem łączy aktywność zawodową z życiem rodzinnym. Panie realizują się biznesowo lub jako właścicielki firm, a jednocześnie zajmują się domem, wychowują dzieci i angażują się w życie rodzinne.

Obraz kobiety biznesu, która nie ma czasu czy możliwości na założenie rodziny, jest typowym stereotypem. Ponad połowa (53 proc.) Polek to mężatki, a kolejne 15 proc. żyje w związkach partnerskich. Tym samym, łącznie 68 proc. kobiet prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z mężem lub partnerem.

Do tego kobiecy biznes wcale nie oznacza rezygnacji z chęci posiadania dzieci. Polskie kobiety są bardzo przedsiębiorcze i świetnie potrafią łączyć karierę zawodową z macierzyństwem. Jak wynika z raportu BIK aż 52 proc. menedżerek i 58 proc. właścicielek firm posiada dzieci, a prawie połowa z nich ma dzieci poniżej 10. roku życia.

W jaki sposób kobiety organizują wsparcie w opiece nad dziećmi? Jak wynika z danych, kobiety prowadzące własny biznes najchętniej korzystają z pomocy dziadków. Są też za tym, aby dziecko zostawało pod opieką ojca. Dopiero w trzeciej kolejności wybierają instytucje typu żłobek, przedszkole, szkoła. Dedykowana opiekunka jest wsparciem dla jedynie 6 proc. przedsiębiorczyń i 3 proc. menedżerek.

We wszystkich państwach UE znacznie większy odsetek kobiet niż mężczyzn zajmuje się dziećmi, wykonuje prace domowe i gotuje. W 2016 r. w UE 92 proc. kobiet i 68 proc. mężczyzn w wieku 25-49 lat mających dzieci opiekowało się nimi codzienne. Pod względem wykonywania prac domowych i gotowania różnice są jeszcze większe. W 2016 r. w UE 79 proc. kobiet codziennie gotowało lub wykonywało prace domowe, w porównaniu z 34 proc. mężczyzn (Dane z Eurostat-u).

Choć praca zawodowa czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej w połączeniu z koniecznością sprostania obowiązkom domowym jest sporym wyzwaniem, to jednak kobiety potrafią się znakomicie zorganizować. Według raportu BIK ponad polowa pań stwierdziła nawet, że są bardziej zaradne i lepiej zorganizowane od mężczyzn.

 

Kobiecy biznes coraz bardziej popularny

Z ponad 4,41 mln firm, aktywnych i tzw. nieaktywnych, zarejestrowanych w Polsce jako jednoosobowe działalności gospodarcze w publicznej bazie CEiDG, figuruje 931,3 tys. firm, których właścicielkami są kobiety. Na 10 stycznia 2018 r. było 2,21 mln (50 proc.) aktywnie działających jednoosobowych biznesów na polskim rynku.

Według danych GUS, kobiety dominują w branżach związanych z opieką zdrowotną i pomocą społeczną; edukacją; zakwaterowaniem i gastronomią; działalnością finansową i ubezpieczeniową oraz działalnością związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją.

 

Kobiety chcą się rozwijać

Oprócz tego, że kobiety w większym stopniu dbają o własny rozwój osobisty, to coraz chętniej pragną niezależności finansowej.

Wbrew danym opublikowanym przez GUS, informującym o najniższym poziomie aktywności zawodowej kobiet, zaobserwowanej od co najmniej 19 lat, ankietowanie przez BIK panie w 52 proc. Potwierdziły, że nie wyobrażają sobie życia bez pracy zawodowej.

Niewiele ponad połowa pań pracujących zawodowo nie traktuje pracy jako nielubianego obowiązku, lecz postrzega ją bardziej jako źródło realizacji własnych pasji i swoją satysfakcje życiową.

Źródła tej satysfakcji są różne. Część kobiet szuka bezpieczeństwa i pewności zatrudnienia (31 proc.), inne z kolei postrzegają ją jako źródło realizacji własnych pasji (41 proc.).

Dla co trzeciej bizneswoman - kobiecy biznes wziął się z potrzeby bądź konieczności. Najczęściej kobiety wskazują, że zachęciły je do tego - możliwość uzyskania niezależności, lepsze perspektywy finansowe i chęć spełnienia marzeń.


Diana Litwin-Dolezińska, autorka bloga pieniadzjestkobieta.pl