Przegląd tygodnia

      
    
Przegląd tygodnia Generali Investments
Aktualności / 2025-03-31 / autorzy: Piotr Minkina

Polska – sprzedaż detaliczna

Dane dotyczące dynamiki sprzedaży detalicznej za luty tym razem, w przeciwieństwie do bardzo dobrych danych styczniowych,  rozczarowały. Wg informacji podanej przez GUS realne tempo zmian sprzedaży detalicznej było ujemne i wyniosło -0,5% r/r. Konsensus kształtował się na poziomach zbliżonych do 3,5% r/r. W górę z 4,8% r/r do 4,9% r/r zrewidowano dane za styczeń. W ujęciu miesięcznym sprzedaż w lutym spadła w ujęciu realnym względem stycznia o  6,0%. W ujęciu nominalnym dynamika sprzedaży wyniosła w ujęciu rocznym 0,6%. Co można sądzić o takich danych? Po pierwsze, dynamika wzrostu nominalnego spada i korelacja dynamiki nominalnej sprzedaży detalicznej jest generalnie ujemna i jeżeli ten spadek będzie postępował, to zapewne, przy wyeliminowaniu innych efektów taka sytuacja będzie ciążyła na dynamikach sprzedaży. Natomiast utrzymująca się stosunkowo wysoka dynamika wysokości przeciętnej emerytury działa pozytywnie. Analizując dane dotyczące sprzedaży na tle średniej i mediany widać, że dynamika w styczniu znajdowała się powyżej średniej, natomiast dynamika w lutym znacząco spadła poniżej średniej. Historycznie sytuacja przypomina rok 2013. Jednak w 2023 r. zarówno realna jak i nominalna dynamika wynagrodzeń wahały się na stosunkowo niskich poziomach. Nieco więcej światła w tym zakresie przyniosą nadchodzące miesiące. Analiza dynamiki w poszczególnych kategoriach, w ujęciu rocznym pokazuje lepsze dane w kategorii meble, RTV, AGD (powyżej średniej). W pozostałych kategoriach dynamiki względem stycznia różnie kształtują się w stosunku do średnich. W ujęci miesięcznym, w ujęciu realnym w części kategorii dynamiki są zbliżone do średnich, natomiast w kategoriach: pozostałe; meble, RTV, AGD; pojazdy samochodowe, motocykle, części dynamiki miesięczne spadły poniżej średnich, ale nie należy zapominać o bardzo dobrych danych za styczeń.  W tej perspektywie nastąpiła bardziej normalizacja niż spadek. Podobne wnioski można wyciągnąć z analizy nominalnej dynamiki miesięcznej.

Źródło: GUS. Opracowanie własne. 

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

Polska – sprzedaż detaliczna przez Internet

W lutym zarówno dynamika jak i udział sprzedaży detalicznej przez Internet, wpisują się co do kierunku we wzorzec sezonowy. Udział sprzedaży przez Internet był wyższy niż średnia i o 0,4 p.p. wyższy niż w lutym 2024 r. Dynamika miesięczna kształtowała się poniżej średniej.

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

 

Źródło: GUS. Opracowanie własne.

 

USA – inflacja PCE

Zgodnie z danymi BEA w porównaniu z poprzednim miesiącem, wskaźnik cen PCE w lutym wzrósł o 0,3%. Wyłączając ceny żywności i energii, indeks cen PCE wzrósł o 0,4%. W porównaniu z tym samym miesiącem rok temu, indeks cen PCE w lutym wzrósł o 2,5%. Po wyłączeniu cen żywności i energii, indeks cen PCE wzrósł o 2,8% r/r. W ujęciu rocznym największą kontrybucję do wzrostu miały ceny usług. Spadła kontrybucja zmian cen dóbr pierwszej potrzeby, ale nadal była dodatnia. Zmalała negatywna kontrybucja dóbr trwałych.

USA – nastroje konsumentów.

Indeks zaufania konsumentów Conference Board spadł w marcu o 7,2 punktu do 92,9 (1985=100). Wskaźnik bieżącej sytuacji (Present Situation Index) - oparty na ocenie przez konsumentów bieżących warunków biznesowych i na rynku pracy - spadł o 3,6 punktu do poziomu 134,5. Indeks oczekiwań - oparty na krótkoterminowych prognozach konsumentów dotyczących dochodów, biznesu i warunków na rynku pracy - spadł o 9,6 punktu do 65,2, najniższego poziomu od 12 lat i znacznie poniżej progu 80, który zwykle sygnalizuje nadchodzącą recesję. Datą graniczną dla wstępnych wyników był 19 marca 2025 r. Oprócz tej zmiany warto zauważyć, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez ekspertów Conference Board, po raz pierwszy od końca 2023 r. konsumenci negatywnie ocenili rynek akcji. W marcu tylko 37,4% spodziewało się wzrostu cen akcji w nadchodzącym roku - o prawie 10 punktów procentowych mniej niż w lutym i 20 punktów procentowych mniej niż w listopadzie 2024 roku. Z drugiej strony, 44,5% oczekiwało spadku cen akcji (wzrost o 11 punktów procentowych w porównaniu z lutym i ponad 22 punkty procentowe więcej niż w listopadzie 2024 r.). Ponadto średnie 12-miesięczne oczekiwania inflacyjne ponownie wzrosły - z 5,8% w lutym do 6,2% w marcu - ponieważ konsumenci nadal obawiali się wysokich cen kluczowych artykułów gospodarstwa domowego, takich jak jajka, oraz wpływu wprowadzanych ceł.

 

W tym tygodniu:

Polska: CPI, RPP, PMI

Strefa euro: PMI,

USA: US NFPR, rynek pracy, ISM

Japonia: produkcja przemysłowa, sprzedaż detaliczna

Chiny: PMI