Polacy w tym roku rozsądnie podchodzą do planowania świąt

      
    
Niezależnie o finansach / 2017-12-06 / autorzy: Diana Litwin-Dolezińska

Najnowsze badania pokazują, że w tym roku u Polaków zwycięży rozsądek. Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy wydać tylko o 2% więcej niż wydaliśmy rok temu.

W ubiegłym roku Polacy planowali wydać średnio 1 121 zł. W tym roku ankietowani deklarują wydać znacznie mniejszą kwotę na Święta. Jak pokazuje dwudziesta edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2017”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku Polacy rozsądniej planują święta.

W 2017 roku suma, którą zamierzamy wydać na Boże Narodzenie, wyniesie średnio 882 zł (209 euro). Spośród wszystkich ankietowanych krajów Polacy zadeklarowali najniższą przewidywaną kwotę. Średnia dla wszystkich ankietowanych krajów wyniosła 368 euro.

Polacy, po raz pierwszy od dwóch lat, pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą. Odsetek zadowolonych z niej ankietowanych wzrósł z 15,6% w 2016 r. do 32,7% w 2017 r.

Również mieszkańcy Europy wyrażają mniejszy pesymizm w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród nich obecną sytuację gospodarczą najbardziej pozytywnie postrzegają Niemcy i Portugalczycy. Polacy równie optymistycznie myślą o sytuacji gospodarczej w przyszłości.

 

Jak planujemy wydatki świąteczne?

Najwięcej planujemy wydać na prezenty (średnio 451 zł). Na drugim miejscu są artykuły spożywcze (342 zł) oraz spotkania towarzyskie (89 zł).

Jeszcze w listopadzie planowało zakupić prezenty 23% badanych. Najwięcej osób (33%) chce się tym zająć w pierwszej połowie grudnia. Zakup prezentów w ostatnim tygodniu przed świętami zadeklarowało 21% osób.

Blisko co drugi Polak zakupi prezenty online, wydając na nie 42% budżetu przeznaczonego na prezenty.

W sklepach internetowych chcemy szukać przeważnie nowoczesnych technologii i multimediów. Ponad 60% ankietowanych uda się jednak po prezenty do sklepów stacjonarnych. Będą to głównie zakupy związane z jedzeniem, napojami, urodą i zdrowiem.

 

Co najchętniej kupujemy na prezenty?

Z raportu wynika, że dla dorosłych najchętniej wybierzemy kosmetyki lub perfumy, książki i słodycze.

Dla młodzieży najczęściej planowane są zakupy związane z grami komputerowymi, ale także książki i słodycze.

Dla dzieci natomiast najczęściej chcemy wybrać zabawki konstrukcyjne, książki oraz zabawki kreatywne i artystyczne.

Co ciekawe, książki dominują na podium prezentów świątecznych już od dawna, ale po raz pierwszy w pierwszej 10 najczęściej wybieranych prezentów dla dorosłych znalazły się również suplementy diety. Z podium prezentów dla najmłodszych pierwszy raz natomiast spadły klocki.

Dzięki dynamice wzrostu wydatków w kanałach online o 8,6%, wzrost całkowitych wydatków na prezenty wyniesie 3,4%. Tym samym Polska jest jednym z badanych krajów, w których klienci przesuwają swoje wydatki z kanałów offline do online, powodując jednocześnie wzrost całkowitej wartości wydatków na prezenty. Aż 52% Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w internecie. Pod tym względem Polska osiągnęła drugi wynik wśród analizowanych państw. Z kolei 35% z nas będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest drugim najniższym wynikiem wśród przebadanych państw – powiedział Mateusz Gordon, Lider Strategii Omnikanałowej Deloitte.

 


Diana Litwin-Dolezińska - autorka bloga „Pieniądz jest Kobietą”.

Chętnie podzieli się z Tobą sposobami na lepszą organizację finansów osobistych, zwiększanie zarobków i rozwój osobisty.